Перейдіть за посиланням, перегляньте експрес-урок:
Експрес-урок 20. М. Павич. Скляний равлик
Прочитати: Скляний равлик - Милорад Павич - УкрЛіб
Ознайомтесь із теоретичним матеріалом та виконайте завдання:
«Літературна діяльність»
Павич – автор поетичних збірок, збірки оповідань «Залізна завіса» (1973), романів «Хазарський словник» (жіноча і чоловіча версії) (1990), «Пейзаж, намальований чаєм» (1991), «Внутрішній бік вітру» (1997), «Остання любов у Константинополі» (1997), «Зоряна мантія» (2002), «Унікат» (2004), «Паперовий театр» (2008), «Мушка» (2009). Твори М. Павича вражають своєю формою, і тут справа не в епатажі. На думку письменника, «будь-який матеріал і будь-яка тема вимагає своєї, особливої та специфічної форми».Крім того, вінтерв’ю американському журналу «Огляд новітньої літератури» він зауважив, що «сьогодні настала криза не літератури, а читання як такого. Звичайний роман перестав працювати, тому що він не залишає читачеві свободи, примушує читати себе з початку і до кінця». Саме тому в побудові своїх романів письменник використовує «нестандартні» формальні структури.
Твори М. Павича пов’язані між собою сюжетно і героями. Його дружина, відома сербська письменниця Я.Михайлович, охарактеризувала це явище як «архіпелаг Павич», а сам автор наголосив, що він створює не одну велику книгу, а бібліотеку.
Для того, щоб зрозуміти задум і сенс оповідання «Скляний равлик» (1989) Милорада Павича, слід передусім мати на увазі, що воно написане в постмодерністській системі координат, усередині якої світ ототожнюється з текстом, а провідними прийомами художнього зображення є гра, пародія, багатоваріантне моделювання та перекодування образів. Сюжету оповідання передує рубрика «Перше перехрестя», у якій зазначається, що читач може сам вирішити, який розділ буде початком твору: «Панна Хатчепсут» чи «Давид Сенмут, архітектор».
Хто такі Хатчепсут та Сенмут?
Хатчепсут (або Хатшепсут) – давньоєгипетська цариця,яка була п’ятим
фараоном XVIII-й Династії. Вона вступила на престол у 1478 році до н.е. Хатчепсут правила 22 роки. Серед її заслуг – відбудова Єгипту після навали кочівників-гіксосів, економічних розквіт держави, будівництво палаців і храмів, організація експедицій в інші країни, кілька військових походів.
Сенмут почав будувати кар’єру ще при батькові Хатшепсут. Уже тоді він проявив себе як діяльна та всебічно обізнана людина. Сенмут не належав до знаті, був родом з провінції, народився в небагатій родині.
Коли Хатшепсут прийшла до влади, положення Семута при дворі укріпилося, згодом він був удостоєний багаточисленних придворних титулів: єдиний друг фараона,наглядач зерносховищ храма Амона. Сенмут перетворився в одного із найвпливовіших людей Єгипту. Він був не тільки чиновником, але й талановитим архітектором, крім того, його призначили вихователем принцеси Ніферуре.
Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича
В оповіданні М. Павича можливі два фінали: чудодійна запальничка в одному з варіантів оповіді виконує заповітне бажання, в іншому — ні. Якщо віддати перевагу фіналу-трагедії, то, щойно герой висіче вогонь тричі поспіль, як пропонує напис на футлярі, запальничка вибухне й забере життя тих, хто занадто вже наполегливо домагався виконання своїх бажань. В іншому випадку поєднаються дві самотності, які напевне знайдуть своє кохання.Автор надає читачеві обрати завершення твору, апелюючи до чоловічого й до жіночого начала в людині, адже «в оповіданнях можуть існувати різні кінцівки — не так, як у житті».
Значення центральної метафори. Важливу роль в оповіданні відіграє художня деталь — скляний равлик — метафора людини: вона ізольована, замкнута, як равлик у мушлі, і разом із тим дуже вразлива, їй легко зашкодити, як склу. Але скляний равлик — це свічка, яка горить, тобто віддає себе іншим.
У середньовічній Європі равлики були уособленням гріха і лінощів, бо народжені з бруду і ним же й живляться. Але пізніше, під час Ренесансу, вони стали символізувати скромність, а те, що виноградні равлики закриваються в своїй раковині вапняною кришкою і ламають її з приходом весни або після посухи, знову виходячи на світло, зробило їх істотами, які втілюють відродження Христа. Девіз герба герцогів Гонзага «Все своє ношу з собою» символізує равлик і його раковинка. Равликам ще приписували магічні й лікувальні властивості, вони були частиною побутової магії і забобонів, а також джерелом натхнення для поетів.
Важливу роль в оповіданні відіграє художня деталь - скляний равлик - метафора людини: вона ізольована, замкнута, як равлик у мушлі, і разом із тим дуже вразлива, їй легко зашкодити, як склу. Але скляний равлик – це свічка, яка горить, тобто віддає себе іншим.
Літературний паспорт твору.
Рік написання: 1998.
Жанр: оповідання.
Літературний рід: епос.
Тема: зображення цікавого перехрещення доль двох людей.
Ідея:
паралельне прочитання історії Давнього Єгипту та
сучасності
Проблематика:
Ø
повторення життя;
Ø
перехресність людських доль;
Ø
фаталізм; обман і самообман;
Ø
погляд жінки і погляд
чоловіка на одні й ті ж речі.
Головні
герої: панна Хатчепсут – продавчиня в магазині жіночої спідньої білизни; пан Давид Сенмут – архітектор; пан в шкіряному пальто; колишня дружина пана Давида
Сенмута.
Підзаголовок: інтернет-оповідання(Новаторським є
авторське визначення жанру твору — оповідання для комп’ютера й циркуля, для
прочитання якого необхідний комп’ютер. Цим автор прагне не лише заінтригувати
читача, а й задає правила прочитання — по колу, оскільки з часом нічого не
змінюється у світі, у якому людина почувається ізольованою, самотньою,
відчуженою.)
Сюжет твору. Він є особливим, оскільки автор пропонує декілька його прочитань, дає
змогу читачеві самому обирати послідовність розділів для читання. Існує
щонайменше чотири способи (послідовності) прочитання оповідання.
Композиція твору “Скляний равлик”
Перше перехрестя:
–
Панна Хатчепсут”;
–
“Пан Давид Сенмут, архітектор”;
–
“Дочка, яка могла зватися Ніферуре”.
Друге перехрестя:
–
“Декоративна свічка”;
–
“Запальничка”.
Експозиція – фактично її немає у творі.
Зав’язка – два
розділи оповідання: “Панна Хатчепсут” та “Пан Давид Сенмут, архітектор” (дії
відбуваються паралельно).
Розвиток дії – розділ
“Дочка, яка могла зватися Ніферуре”.
Кульмінація – обидва розділи “Декоративна свічка” та
“Запальничка” (знову ж таки – дії відбуваються паралельно; окрім останніх
абзаців у кожному з розділів).
Розв’язка – останні абзаци у розділах “Декоративна свічка” та
“Запальничка”.
Тест. М. Павич «Скляний равлик»
1.М. Павич є
автором:
А) словацьким
Б) сербським
В) хорватським
2. В історію
він ввійшов, як:
А) письменник
Б) перекладач
В)літературознавець
3. Перша
друкована книжка М. Павича:
А) «Хозарський словник»
Б) «Скляний равлик»
В) «Залізна завіса»
4.Оповідання
«Скляний равлик» можна віднести до літератури:
А) Модернізму
Б) Постмодернізму
В) Символізму
5. Панна
Панчепсут працювала:
А) посудомийкою
Б) продавчинею
В) акторкою
6. Панна
Панчепсут крала речі для того, щоб:
А) збагатитися
Б) розважитись
В) підкинути іншій людині
7.Що хотів
купити відвідувач крамниці:
А) скляного равлика
Б) нічну сорочку
В) запальничку
8. Скляний
равлик-це:
А) свічка
Б)статуетка
В) запальничка
9.Текст
оповідання перегукується з історією:
А) Давньої Греції
Б) Давньої Індії
В) Давнього Єгипту
10. Сенмут мав
фах:
А) архітектора
Б) коміявожера
В) будівельника
11. За якої
умови збудуться бажання:
А) підпалити скляного равлика
Б) тричі креснути запальничку
В) двічі поплескати в долоні
Творче завдання (на високий бал)
Скласти
психологічний портрет письменника
Немає коментарів:
Дописати коментар