Перегляньте навчальне відео:
Презентація 4-мовного видання: Адам Міцкевич “Кримські сонети”
Теорія літератури (запис до зошитів)
Цикл — група творів, об’єднаних автором за жанровим, ідейно-тематичним принципами або спільністю персонажів. Кожен твір, що є складовою циклу, може існувати окремо, проте унаслідок такого вилучення втрачається цілісність художнього змісту циклу.
Циклізація творів властива усім літературним родам: епосу, драмі й ліриці. Епічні та драматичні твори поєднано в цикли за принципом єдності історичної доби, подібності теми й жанру, спільності сюжету та персонажів. ліричні твори групують у цикл єдина думка й настрій.
Сонетний цикл містить твори, об’єднані спільним жанром (сонет), спільною думкою, настроєм та (зазвичай) образом ліричного героя.
Прочитайте сонети, випишіть в зошит тему, ідею, розкриті в цих сонетах:
Читання сонету (тисни на посилання)👉👉👉 «Бахчисарай»
Тема: розповідь про минулу велич і
славу Бахчисарая та фонтан як пам'ять про ті часи.
Ідея: історію не змінити.
Проблеми
1. Історичне минуле.
2. Людина і суспільство
3. Людина і пам'ять.
Римування
кільцеве, рими – ч. ж. ж. ч.
Епітети: холодний гад, темний плющ, дикий виноград, гість
незнаний, віковічний згад, окраса мармурова, сльоза перлова.
Звертання: двір і сад; любов, могуття, славо.
Читання сонету (тисни на посилання)👉👉👉«Гробниця Потоцької»
У Криму до цього часу згадують красунь з роду Потоцьких
– Софію, Марію…
На честь
Софії створено диво-парк в Умані, який так і називається Софіївкою, сонет «Гробниця
Потоцької» створено на честь Марії. В основу сюжету лягла легенда про чарівну
Марію з роду Потоцьких, яка нібито потрапила до гарему Гірея, який до нестями в
неї закохався. Але , на жаль, про життя
Марії Потоцької нам майже нічого не відомо, крім того, що поховали її на ханському цвинтарі, за стінами
ханського палацу. І от Міцкевич,
молодий, закоханий, побачивши цю гробницю, пише сонет, у якому відчувається
подібність долі поета з долею Марії Потоцької.
Тема: розповідь про полонянку-польку,
яка померла в неволі, та сум поета за своєю країною.
Ідея: ностальгія за Батьківщиною
Проблеми
1. Людина і суспільство.
2. Нерівноправність.
3. Добро і зло.
Епітети: троянда молода, юні дні, злотисті мотилі, громадою
ясною, польської землі, огненною сльозою.
Звертання : о полько!
Порівняння: дівчина з трояндою.
Читання сонету (тисни на посилання)👉👉👉 «ПІЛІГРИМ»
Пілігрим ( від латинської – іноземний) –мандрівник,
прочанин, подорожній.
Тема: туга за рідним краєм та коханою.
Ідея:
заклик не забувати свій рідний край.
Проблеми
1. Людина і суспільство.
2. Людина і природа.
3. Кохання.
4. Ностальгія.
Епітети: країна розкоші, блакить ясна, казкові дива.
Порівняння: шум лісів –миліший, ніж Байдар всі голоси гучні.
Звертання: О Литво! Ти коханко.
Завдання в зошит:
1. Завершіть речення: “Я вважаю творчість А. Міцкевича...”.
2. Про що б ви запитали Адама Міцкевича, якби мали нагоду поговорити з ним?
3. Чи рекомендуватимете ви своїм дітям та онукам прочитати “Кримські сонети”? Чому?
Немає коментарів:
Дописати коментар