Доброго дня, учні групи №5!
Ознайомтесь з теоретичнгим матерівалом та виконайте завдання:
ЗАВДАННЯ
В робочий зошит записати літературне визначення модернізму, історичні рамки, течії та напрямки доби модернізму, загальні риси модернізму
Модернізм (франц. Модерн - сучасний, найновіший) - загальна назва літературно-мистецьких напрямків, течій та шкіл кінця XIX - початку XX століття нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм та естетики минулого.
Естетичні витоки модернізму сягають ще доби декадансу, коли в універсальних художніх системах романтизму та реалізму зародилися нові напрями та течії: від критичного реалізму відбрунькувалися натуралізм та імпресіонізм, а від романтизму - неоромантизм та символізм.
На початку XX ст. ці напрями та течії, що вже вичерпали свій духовно-естетичний потенціал, були синтезовані модернізмом на новій основі. Унаслідок такого синтезу визначилась одна з найхарактерніших рис модерністської літератури — принцип поєднання елементів життєподібного зображення (натуралістичних та імпресіоністичних) з елементами умовними, символічними.
Світоглядні та естетичні засади модерністського мистецтва
Представники модерністської школи шукали нові форми, засоби художнього відображення дійсності. У цьому плані модернізм став справжньою революцією: соціальним бунтарством у сфері художньої форми, оскільки спонукав до виступу проти негараздів соціальної дійсності та абсурдності світу проти гноблення людини, відстоюючи її право на волю особистості.
Риси модернізму
1. Вираження глибинної сутності людини та одвічних проблем буття
2. Перевага творчої інтуїції
3. Творення нової художньої реальності
4. Пошуки нових формальних засобів у мистецтві
5. Синтез мистецтв
6. Тяжіння до умовності
7. Орієнтація на створення не соціальних типів, а "симптомів епохи", тобто культ особистісного, індивідуального начала.
Літературознавці виділяють два періоди розвитку модернізму:
ранній - остання третина XIX - 10-ті роки XX століття - символізм, імпресіонізм, неоромантизм;
зрілий - з 10-х років XX століття до останньої третини XX століття - імажизм, акмеїзм, футуризм, експресіонізм, сюрреалізм.
Ранній модернізм, «переступивши» через традиції реалізму та натуралізму, відмовившись від зображення життя у формах життя, але не відкидаючи досягнень романтизму, беручи його систему за вихідну, головною у творчості письменників став вважати естетичну проблематику. Художній твір усвідомлювався не як засіб соціального аналізу, а як виявлення творчої свободи митця.
У зрілому модернізмі простежувався відхід від зневажливого заперечення дійсності, до її освоєння, пошук нових форм одухотворення дійсності, поетика синтезу, перехід від миттєвого до загального.
Представники модернізму в поезії
Шарль Бодлер | Поль Верлен | Артюр Рембо |
Райнер Марія Рільке | Олександр Блок | Микола Вороний |
Олександр Олесь |
Представники модернізму в прозі
Джеймс Джойс | Марсель Пруст |
Франц Кафка |
М.М Коцюбинський |
Упродовж віків письменники шукали нових шляхів відтворення подій, сучасних чи історичних. Одні прагнули зображувати життя у впізнаваних формах, без прикрас, інші в метафоричних шукали і знаходили можливості для творення алегоричних картин буття.
Письменники-модерністи не виробили спільної естетичної платформи, не створили колективних творчих програм. Однак, згідно з усталеною думкою літературознавців, біля витоків модернізму стояли три найвидатніші прозаїки XX ст.: француз Марсель Пруст, ірландець Джеймс Джойс та австрієць Франц Кафка. Характерно, що всі троє не вважали себе модерністами. Творили вони незалежно один від одного; між ними навіть не було повноцінного творчого спілкування. Франц Кафка ніколи не зустрічався із Джеймсом Джойсом чи Марселем Прустом. А коротка зустріч М.Пруста та Дж. Джойса в Парижі не мала навіть натяку на творчий взаємообмін.
Марсель Пруст (1871-1922) уславився у світі як автор багатотомного роману «У пошуках утраченого часу». Саме цей монументальний твір надав підставу критикам назвати письменника одним із засновників модернізму. До українського читача роман «У пошуках утраченого часу» дійшов завдяки титанічній праці відомого перекладача Анатоля Перепаді . У 2001 році йому присуджено Премію імені Г. Сковороди за переклад усіх частин твору. До цього повністю перекласти семитомник М. Пруста не вдавалося жодному з перекладачів Центральної та Східної Європи.
Друга ключова постать модерністської прози — ірландський письменник Джеймс Джойс (1882-1941). Віхи мистецької еволюції Джеймса Джойса відображені в найвдаліших його книжках: збірці новел «Дублінці» (1907), романах «Портрет митця замолоду» (1916), «Улісс» (1922), «Поминки за Фіннеганом» (1939). Специфічне місце в літературній спадщині митця посідає мініатюра «Джакомо Джойс» (близько 1914), у якій була апробована модерністська поетика. Це художньо-щоденниковий літопис кохання, яке Джойс пережив у Трієсті. Прототип зображеної героїні - учениця письменника юна Амалія Поппер.
Одним із провідних прийомів літератури модернізму є «потік свідомості». Цей термін належить американському філософу В. Джеймсу, який уважав, що свідомість - це потік, ріка, у котрій думки, переживання, спогади постійно перебивають одне одного, спонтанно перетинаючись. «Потік свідомості» в художній літературі імітує хаотичний процес мислення людини.
Течії та напрями модернізму
- Символізм;
- Імпресіонізм;
- Дадаїзм;
- Імажизм (імажинізм);
- Акмеїзм;
- Авангардизм
Авангардизм має свої напрямки: абстракціонізм, сюрреалізм, експресіонізм, футуризм.
Літературні жанри доби модернізму
- Роман «потоку свідомості»;
- Роман-притча;
- Роман-пародія;
- Роман-антиутопія;
- Роман-міф.
ВИСНОВОК
Поява модернізму не була випадковою. Варто зазначити, що у філософії початку XX століття стали переважати песимізм, ірраціоналізм та індивідуалізм. Традиції художньої культури, побудовані на класичних зразках реалізму, коли дія відбувається в певний час, в конкретному місці, а сюжет твору є стрижнем, навколо якого обертаються всі герої і події, були зруйновані. Модернізм — це множинність художніх напрямів зі спільним світоглядом. Модернізм роздробив звичний художній образ, виділивши його окремі якості. Так, перебільшена увага митців до змісту образу отримала назву натуралізму, його виразність переросла в абстракціонізм, емоційна насиченість стала експресіонізмом, а багатозначність, надзвичайність сьогодні відома як сюрреалізм. Модерністи вважали, що хаос сучасного життя сприяє загостренню почуття самотності людини, тому що ворожа дійсність лякає її своєю непереборністю. Модерн як стиль прагнув до прикрашування середовища, що оточувало людину, підкресленої активності впливу на життєві процеси, видовищності і декоративності навіть в дрібничках.
Модернізм — це мистецтво дрібничок. Знову ж таки, однією з причин цього був конфлікт між високими ідеалами і буденністю життя людини на Заході. Тому модерн намагався компенсувати останнє художніми засобами.
Це цікаво
Художня галерея модернізму
Немає коментарів:
Дописати коментар