Приклад:
«Як Ви уявляєте собі…?», «Як Ви вважаєте, чи потрібно радикально змінювати … ?», «Як насправді у Вас справи з … ?».
Закриті й відкриті. Закриті запитання передбачають два варіанти відповіді: «
так» і «
ні».
Приклад:
— Ти замовив квитки на потяг до Харкова?
— Так.
— Чи залишилися ще вільні місця в цьому купе?
— Ні.
Відкриті запитання мають на меті
з’ясувати щось нове про події, явища, предмети.Приклад:
— О котрій годині вирушає потяг?
— О пів на восьму.
Закритими запитаннями можна загнати опонента в «пастку»: він змушений вибирати тільки «так» або «ні», хоча не завжди відповідь може бути однозначною (ні, але...).
Прості та складні.
Складні запитання вимагають не менше двох відповідей.
Приклад:
— Де ви плануєте зупинитися під час подорожі й чому саме там?
— Зупинимося на базі відпочинку, на яку приїжджаємо вже три роки поспіль, бо там чудова природа, привітні господарі й смачна кухня.
Складні запитання можуть заплутати людину під час дискусії, тому краще використовувати прості.
Коректні й некоректні.Некоректними називають запитання, що ґрунтуються на свідомо помилкових судженнях. Мета таких запитань — збити людину з пантелику, примусити її виправдовуватися, загнати в неочікувану ситуацію, чинити психологічний тиск.
Приклад:
Запитання «Хіба ти можеш дозволити собі купити таку дорогу річ?» — некоректне, бо, по-перше, у кожного своє розуміння поняття «дорого — дешево», а по-друге, таке запитання звучить як втручання в особисті справи.
Нейтральні, доброзичливі та провокаційні. На нейтральні й доброзичливі запитання відповідай спокійно й не дратуйся, якщо вони сформульовані неточно або
неграмотно.
Іноді запитання ставлять не для того, щоб з’ясувати суть справи, а щоб поставити опонента в незручне становище, висловити недовіру до його аргументів, показати свою незгоду з його позицією, тобто здобути перемогу над супротивником. Відповідаючи на провокаційні запитання, передусім намагайся виявити їхню суть, викрити позицію опонента, лише тоді дати відкритий бій.
Відповіді бувають правильними й неправильними, позитивними й негативними, короткими й розгорнутими.
Відповіді, у яких мовець прагне з’ясувати істину, називаються позитивними. Якщо ж відчувається відмова відповідати на запитання, то така відповідь негативна. Вона визначає слабкі сторони опонента, бо мотивом для відмови може бути недостатня компетентність із порушених проблем, слабкі знання з обговорюваного предмета.
Короткі відповіді зазвичай висловлюють одним-двома словами.
Приклад:
— Ти забронював квитки на концерт?
— Забронював.
— Скільки квитків забронював?
— Три.
— Коли відбудеться концерт?
— Цієї п'ятниці.
— Де проходитиме?
— На стадіоні.
— Хто хедлайнер?
— Моя улюблена група.
Така розмова чи обговорення якоїсь проблеми не буде продуктивним, якщо використовувати короткі відповіді. А розгорнуті й аргументовані відповіді мають велику силу переконання в публічних суперечках.
Зверни увагу!
Відповідаючи на запитання, дотримуйся таких порад:
• чітко відповідай на поставлене запитання;
• ніколи не кажи нічого зайвого, бо цим обов’язково скористається опонент;
• визнач пріоритети у своїх відповідях: починай із головних подій, найбільш переконливих фактів, щоб аудиторія не втратила інтересу, а потім переходь до другорядних;
• для чіткої структури відповіді використовуй вставні слова: по-перше, по-друге, по-третє;
• подякуй опонентові за цікаве запитання й тільки після цього переходь безпосередньо до відповіді;
• щоб завоювати прихильність опонента чи аудиторії, використовуй такі конструкції: «Порушена вами проблема хвилює багатьох із нас...», «Розумію ваші почуття! Зізнаюся, я відчував те саме, поки не усвідомив...», «Мені хотілося б поділитися з вами своїм відкриттям...»;
• якщо немає готової відповіді, скористайся переадресацією його опонентові або аудиторії: «Цікаве запитання! А як би ви самі на нього відповіли?», «Можливо, хтось із присутніх хотів би висловитися щодо цього запитання?»;
• якщо відчуваєш, що не можеш дати відповідь на запитання, не намагайся «викручуватися» із неприємної ситуації, краще скажи, що даси відповідь наступного разу.
У спілкуванні оратор повинен суворо дотримуватися основного принципу: відповідати на запитання лише тоді, коли повністю зрозуміла його суть і він знає правильну відповідь.
Зверни увагу!
У полеміці дуже цінується дотепна відповідь. Часто зі скрутного становища допомагає вийти винахідливість оратора: уміння зорієнтуватися в ситуації, знайти найбільш точні слова, швидкість реакції.
Завдання (письмово):
У вас на вулиці запитали:
- Як тебе звати?
Надайте письмово відповідь на це питання у трьох варіантах
1. Це - провокаційне запитання (у вас запитали гопники)
2. Це - пояснювальне запитання (його задає співробітник поліції)
3. Це - каверзне запитання (його задають представники невідомої вам секти)
Чекаю на зворотній зв'язок
Немає коментарів:
Дописати коментар