Повоєнний період розвитку людства відзначало безпрецедентне прискорення й поглиблення науково-технічного прогресу, його проникнення в нові галузі виробництва, перетворення науки на безпосередню продуктивну силу.
У другій половині ХХ ст. людство
вступило в епоху сучасної науково-технічної революції (НТР). Практично в усіх
наукових галузях було зроблено численні відкриття. Особливо важливим було те,
що розрив між науковим відкриттям і
його виробничим використанням дедалі більше скорочувався.
Про значення цього чинника свідчать
загальні витрати на дослідження й розробки, які в усьому світі складали,
наприклад, у 1988 р. близько 500 млрд дол. Із них левова частка припадала на
індустріальні країни, в тому числі на США — 140 млрд, Західну Європу та Канаду
разом — 90 млрд, Японію — 50 млрд доларів.
Опрацюйте теоретичний матеріал з підручника за посиланням:
Всесвітня історія. Рівень стандарту. 11 клас. Полянський
Загальна характеристика напрямів розвитку культури в другій половині ХХ — на початку ХХІ ст.
• Тісний зв’язок західного суспільства, що змінилося, з НТР. Поширення нових тенденцій у культурі із Заходу на весь світ. Перетворення індустріального суспільства на постіндустріальне.
• Інформатизація культури — надання духовному виробництву інформативного характеру.
• Технізація культури — залежність передавання і виробництва культурної інформації від рівня й характеру машинних технічних засобів.
• Тенденція до космізації — розуміння загальної (космічної) єдності людства і навколишнього природного середовища.
• Взаємопроникнення культур різних регіонів, що сприяє активному діалогу культур Заходу і Сходу.
• Бурхливий розвиток національних культур, особливо в умовах здобуття незалежності державами «третього світу».
• Провідна роль масової і поп-культури.
• Поява нових течій та стилів у мистецтві: архітектура — споруди з бетону і скла; кінематограф — комп’ютерна графіка; музика — поєднання класичного і сучасного стилів та ін.
• Створення авторитетних міжнародних організацій, які опікуються проблемами культури у світовому масштабі.
Висновок. Співіснування і взаємодія «масової» і високої «елітарної» культур (призначеної для масового споживача і розрахованої на смаки обраних).
«М а с о в а к у л ь т у р а» — це спрощення, створення певних стереотипів, зведення всього художнього досвіду до якоїсь певної однієї норми.
Друга половина ХХ ст. — період розгортання НТР, яка пройшла у своєму розвитку три етапи:
• 1-й етап (з початок 50-х). Наукові досягнення були переважно пов’язані з військовим виробництвом.
• 2-й етап (60–70-ті рр.). Розпочалася масова автоматизація виробництва.
• 3-й етап (з початку 80-х рр.). Зростання ролі управління та інформатизації суспільства.
Активізувалися наукові розробки у сфері енергозбереження та пошуку нових джерел енергії (ядерна, хімічна, біологічна, сонячна, водна, вітрова), розробки нових біотехнологій та нових матеріалів та приладів на основі їх мінімізації. Триває активне вивчення космосу (штучні супутники, космічні польоти, висадка на Місяць, орбітальні станції).
Визначенням найбільш вагомих внесків у розвиток науки (фізика, хімія, фізіологія і медицина) займається комітет з Нобелівських премій.
Але НТР має й негативну сторону: особлива небезпека пов’язана з досягненнями у галузі медицини, генної інженерії (біологічна зброя, клонування).
Гуманітарні науки другої половини. ХХ ст.
Складання тез за розповіддю вчителя
1. Розширення сфери досліджень
гуманітарних наук.
2. Впровадження досягнень
математичних і технічних наук .
3. Комп’ютерізація, моделювання
прискорюють науково-дослідницькі роботи в усіх гуманітарних науках.
4. Спроби узагальнити знання в
галузі філософії, психології, педагогіки, юриспруденції.
5. Найбільших успіхів гуманітарні
науки досягли в країнах традиційної демократії.
6. У тоталітарних країнах
гуманітарні науки були приречені на пристосуванство, появу різноманітних
антинаукових схем і побудов.
7. У центрі уваги гуманітаріїв усіх
країн — питання про ставлення до загальнолюдських цінностей: свобода
особистості, рівність людей незалежно від раси, статі, національності та
релігійної приналежності, загальнолюдське розуміння добра і зла.
Розвиток освіти
НТР вимагає кваліфікованих кадрів, а
тому виникає проблема розвитку освіти.
Усвідомлення вирішальної ролі освіти
в розвитку суспільства зумовило радикальні реформи освітньої системи, основна
мета яких: ліквідація неписьменності і забезпечення відповідності між освітою і
суспільними потребами.
• Обов’язкове навчання дітей
закріплено в законодавстві переважної більшості країн світу (держава гарантує і
регламентує освітній рівень).
• Збільшено витрати на освіту
(державні та приватні, передовсім на оснащення освітніх закладів необхідним
обладнанням, комп’ютерами, аудіо- та відеотехнікою).
• Відбуваються радикальні реформи в
освітній галузі з метою встановлення відповідності між освітою та суспільними
потребами (розбудова освітніх ланок, модернізація змісту та методів навчання,
створення якісно нових видів навчальних закладів).
• За умов НТР зростає увага до
вивчення природничо- математичних предметів, але водночас відбувається процес
гуманізації і гуманітаризації системи освіти.
• Посилюється інтеграція освіти
(міждержавні, міжрегіональні освітні проекти).
• Але в ряді африканських та
азіатських країн рівень освіти є настільки низьким, що тут головною проблемою
залишається ліквідація неписьменності. В Ірані, Афганістані, Індії та Бангладеш
частка грамотного населення становить лише 20 %).
Завдання:
Складіть таблицю «Основні наукові досягнення в другій половині ХХ ст.».
Галузь науки |
Відкриття
та винаходи. Прізвища
науковців |
Значення |
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар